OFF THE WALL - SINDS 1966
HET VERHAAL VAN VANS

1966

De broers Paul en Jim Van Doren openden op 16 maart samen met partners Gordon Lee en Serge Delia de Van Doren Rubber Company in Anaheim, Californië.

De Vans #44 deck shoe, nu bekend als de Authentic, werd geboren.

VROEGE JAREN 70

Skateboarders die groot fan waren van de ruige designs en rubberen zolen van de sneakers, werden door heel Zuid-Californië met Vans gespot.

1976

De Vans #95, nu bekend als de Era, met een gevoerde kraag en verschillende kleurcombinaties, werd ontworpen door Tony Alva en Stacy Peralta. De schoen was favoriet onder een generatie skateboarders.

Het Off the Wall-logo van Vans werd geïntroduceerd.

1977

De Vans #36, de Old Skool, deed zijn intrede. Hierop was de nu zo bekende Vans Sidestripe te zien. De Old Skool was Vans’ eerste skateschoen met geïntegreerde leren delen voor meer stevigheid. Wat begon als zomaar een tekeningetje van Paul Van Doren, werd in het begin de 'jazz-streep' genoemd en is inmiddels uitgegroeid tot een onmiskenbaar designelement van het Vans-merk.

Ook de Vans #98 werd geïntroduceerd en dankzij skateboarders en BMX'ers werden deze Vans Classic Slip-Ons heel populair in Zuid-Californië. De schoen vormde de basis voor het originele Slip-On-silhouet dat nog vele generaties geliefd zou blijven.

1978

De Sk8-Hi werd in 1978 op de markt gebracht als model 38. Deze schoenen waren voorzien van de inmiddels iconische Vans Sidestripe en hadden weer een compleet andere vorm dan eerdere modellen. Voor de Sk8-Hi stond functionaliteit centraal. De schoen bood dankzij de pasvorm tot boven de enkel bescherming op de plekken die tijdens het skateboarden het meest te verduren krijgen. De Sk8-Hi was niet alleen bedoeld om botten te beschermen tegen rondvliegende skateboards, maar zorgde ook voor een volledig andere look in het skatepark.

1982

Vans’ bekendste schoenen werden aan de wereld gepresenteerd in de Amerikaanse komedie 'Fast Times at Ridgemont High'. De jeugdcultuur van Californië en de Classic Slip-On werden een waar fenomeen dankzij een surfer en zijn schoenen. Van de ene op de andere dag werd het herkenbare checkerboard-patroon een icoon.

1984

Vans-bestanden voor hoofdstuk 11 faillissementsbescherming Hoewel de kerncollectie van de Vans-schoenen goed verkoopt, putten de bredere collectie producten die Vans aanbiedt de organisatiebronnen uit en kan Vans niet inlopen op de schulden.

Rechtbanken keuren het reorganisatieplan goed terwijl Paul Van Doren terugkomt als President. Paul vertelt alle medewerkers dat ze de komen drie jaar mogelijk geen loonsverhogingen krijgen en dat ze overal minder energie aan moeten besteden behalve aan de kwaliteit van Vans-schoenen.

1988

De Vans Steve Caballero, de eerste signature-skateschoen, werd geïntroduceerd. De Half Cab groeide later uit tot een van de meest iconische schoenen van cultureel belang in de geschiedenis van skateboarden.

1995

In dit jaar bracht Vans de Warped Tour voor het eerst naar het grote podium.

1996

Vans sponsort de inaugurale Triple Crown of Skateboarding.

Vans en Supreme lanceren een langdurige samenwerking met een collectie Old Skools, waar beide merken op te vinden zijn.

1998

VANS OPENT HET EERSTE, UNIEKE VANS-SKATEPARK VOOR BINNEN/BUITEN VAN 4200 M²

2001

Vans werkt mee aan de productie van 'Dogtown and Z-Boys', Stacy Peralta’s kijk op het begin van het skateboardtijdperk en de iconen die deze sport naar een hoger niveau hebben getild. De film werd op het Sundance Film Festival bekroond met een Audience Award en een Best Director Award.

2003

Het Vans-skateteam gaat op zijn eerste internationale tour met de 'Pleased to Meet You Tour', die zeven landen in Europa aandoet en daarna terugkomt naar de Verenigde Staten voor bezoeken aan dertig steden.

Vans lanceert de Vault by Vans-collectie met tijdloze schoenen. Haute couture en hoogwaardig design werden samengesmolten tot klassieke Vans-silhouetten. Vault by Vans houdt zich nog steeds bezig met het opzetten van innovatieve partnerschappen en heeft eerder al samengewerkt met mode-iconen zoals Marc Jacobs en modern kunstenaar Takashi.

2004

Vans lanceert Customs op www.vans.com, waardoor toekomstige modeontwerpers hun eigen Classic Slip-ons kunnen ontwerpen door gebruik te maken van honderden verschillende kleuren- en patrooncombinaties. In oktober wordt de Old Skool toegevoegd aan de beschikbaar modellen.

2005

In een evenement waarvan velen binnen de skatebranche claimen dat het weleens de beste skatewedstrijd aller tijden zou kunnen zijn, winnen Rune Glifberg, Chris Miller en Cara-Beth Burnside bij de Pro-tec Pool Party in een imitatie van de legendarische en geliefde Combi Bowl in het Vans Skatepark bij de Block bij Orange. Het evenement van 14 mei vindt plaats voor een drukbezochte locatie en er zijn vele voormalige grootmeesters en de beste professionals aanwezig.

2006

Vans, al lang bekend als de leider in schoenen voor actiesporten, lanceert een uitgebreide kledingcollectie voor zowel mannen als vrouwen. Professionele skater Anthony Van Engelen wordt het eerste teamlid voor Vans Apparel.

Vans blaast oude samenwerkingen weer nieuw leven in wanneer de legendarische skater Christian Hosoi zich aansluit bij het team. Skaters vieren dit door de gelimiteerde editie van de Hosoi Rising Sun Sk8-Hi aan te trekken.

2007

Vans brengt wellicht wel de meeste geanticipeerde speciale collectie ooit uit met de Vans x The Simpsons, met werken van Kaws, Stash, Gary Panter, Geoff McFetridge, Dave Flores, Futura, Mr. Cartoon, Sam Messner, Taka Hayashi, Tony Munoz, Todd James en Neckface.

2009

Harry N. Abrams publiceerde in dit jaar 'Vans: Off the Wall, Stories of Sole from Vans Originals', waarin het verhaal wordt verteld van de vele actiesportlegenden, kunstenaars en muzikanten die Vans tot een Californisch icoon hebben gemaakt. Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan werd het boek opnieuw uitgebracht met extra hoofdstukken en een exclusieve omslag.

2010

Vans opent House of Vans Brooklyn, een skate- en evenementenlocatie in New York, met muziek van Public Enemy en een vurige bowlsessie door onder andere skatelegendes Tony Alva, Steve Caballero en Omar Hassan.

2011

Vans brengt zijn allereerste surffilm uit, ‘Get-N Classic, Vol. 1’, met de broers Pat en Dane Gudauskas, Joel Tudor, John Florence en de rest van het Vans-surfteam. Het surfteam van Vans zet alle zeilen bij door uit te breiden met Wade Goodall, de eerste Australiër in het team, en Dane Reynolds, een van de boeiendste surfers ter wereld.

2012

Vans introduceert de eerste gevulkaniseerde cupzool. Voor de nieuwe WAFFLECUP™-technologie werd het beste van twee werelden gecombineerd: de ondersteuning en stevigheid van een cupzool en de uitstekende boardfeel en grip van de traditionele, gevulkaniseerde Vans-schoen.

2013

Vans werkt samen met de rockband Metallica. Iedere bandlid van Metallica — James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammett en Robert Trujillo — ontwerpt zijn eigen schoen en werkt samen met Vans-atleten, waaronder Pat Moore, Steve Caballero, Nathan Fletcher en Tony Trujillo voor een speciale OffTheWall.TV-serie waar verder wordt ingegaan op wat het betekent om onderdeel te zijn van de Vans-familie.

Vans werkt samen met Disney voor de collectie van het najaar 2013 met enkele van de meest geliefde Disney-karakters, waaronder Mickey Mouse, Winnie the Pooh en Donald Duck, voor de klassieke schoenen van Vans met designs uit de late jaren 80 die verloren waren gegaan in de archieven.

De professionele skateboarder Chima Ferguson en Vans maken samen de Chima Pro-schoenencollectie, het eerste kenmerkende professionele model in zes jaar.

2014

IOURI 'IPOD' PODLADTCHIKOV WINT EEN GOUDEN MEDAILLE OP DE OLYMPISCHE SPELEN VAN SOCHI TERWIJL HIJ SNOWBOARD BOOTS VAN VANS DRAAGT, WAARBIJ HIJ DE VORIGE MEDAILLEWINNAAR SHAUN WHITE VAN DE TROON STOOT.

Vans gaat de samenwerking aan met de franchise van The Beatles voor de collectie Spring 2014 The Beatles Yellow Submarine by Vans, geïnspireerd op de iconische werken van het album en uit de film The Yellow Submarine.

In mei viert Vans de 10e jaarlijkse Vans Pool Party en wordt er voor het eerst de Legends-divisie geïntroduceerd. Legendarische winnaars zijn Chris Miller, Jeff Grosso en Christian Hosoi. De winnaars onder de meesters zijn Bruno Passos, Brian Patch en Darren Navarrette.

Legendarische skateboarder Geoff Rowley sluit zich aan bij het indrukwekkende kledingprogramma van het merk. Geoff Rowley, honderd procent skateboarder, is nu ook honderd procent Vans.

Vans vertrekt naar een sterrenstelsel ver, ver weg voor een buitenaarde collectie met werken uit de originele Star Wars-trilogie. De Force is sterk bij Vans, met producten van Classics en Vault by Vans-schoenen tot accessoires voor dames en heren. Door historische Vans-prints te combineren met iconische karakters uit Star Wars, wordt er een unieke collectie vormgegeven die het universum nog nooit eerder had gezien.

In augustus wordt House of Vans Londen geopend, een kunst-, muziek- en skatelocatie van 3000 vierkante meter onder station Waterloo, in het creatieve hart van Londen. House of Vans is een toonbeeld van creativiteit en vertegenwoordigt de eclectische diversiteit van Londen en de culturen die Vans niet alleen vanaf het prille begin hebben omarmd, maar dat vijf decennia later nog steeds doen, en met de commitment om te zorgen voor de volgende generatie.

VANS WORDT GEKOZEN ALS 'BRAND OF THE YEAR' DOOR FOOTWEAR NEWS TIJDENS DE 'ANNUAL ACHIEVEMENT AWARDS' IN DECEMBER 2014. CAROL LIM EN HUMBERTO LEON VAN DE OPENINGSCEREMONIE EN DE CREATIEVE REGISSEURS ACHTER KENZO, PRESENTEREN DE PRIJS AAN KEVIN BAILEY, DIRECTEUR VAN VANS.

2015

In mei 2015 schrijft Vans skateboardgeschiedenis met de langverwachte lancering van PROPELLER, een skateboardfilm van Vans. Dit is de allereerste skateboardfilm die Vans ooit heeft gemaakt. Deze gedenkwaardige gelegenheid genereerde op internationale schaal waardevolle aandacht voor het professionele skateteam van Vans en nog meer wereldwijde erkenning voor het legendarische skateboard-erfgoed van Vans. PROPELLER werd een van de snelst verkopende skatefilms ooit op iTunes.

In de zomer van 2015 brengen Vans en Disney de collecties 'Young at Heart' en Vault by Vans x Takashi Murakami uit. Deze samenwerkingen worden onmiddellijk favorieten van fans door over de hele wereld uit te verkopen.

VANS DEBUTEERT MET DE EERSTE KLEDINGCOLLECTIE MET HANDTEKENINGEN VAN GEOFF ROWLEY EN MET DE LANCERING VAN DE NIEUWE SOLO'S VAN ROWLEY IN PRO SKATE.

2016

Op 16 maart 2016 viert Vans 50 jaar aan geschiedenis van "Off The Wall" met de lancering van de campagne The Story of Vans. De historische multimediacampagne breekt records wat betreft views en wordt in meerdere talen over de hele wereld gezien. Met een knik naar het verleden en de blik gericht op de toekomst, breidt Vans ook House of Vans uit door tien evenementen over de hele wereld te hosten om een eerbetoon te brengen aan de diverse geschiedenis en om ook nieuwkomers binnen de Vans-familie welkom te heten.

Vans richt de eerste Park Terrain World Championship Series op, voor mannen en vrouwen, de Vans Park Series. De Vans Park Series wil de participatie van skateboarden internationaal laten groeien en de cultuur en waarden van skateboarden op een wereldpodium uitdragen.

In juni lanceert Vans de eerste BMX-film van het merk, Illustrated, van volledige lengte, in Mohawk in Austin, Texas. Het BMX-team van Vans bestaat uit een groep individuen die constant de grenzen opzoeken van wat er op twee wielen mogelijk is. Zo laten alle BMX'ers hun eigen artistieke benadering en stijl zien, of ze nu op beton, zand of hout rijden. Zelfs als ze klaar zijn kunnen hun sporen nog gezien worden in wat er achterblijft: van de bandsporen in de aarde tot de sporen op de muren, rails en randen. Dit is Illustrated

2017

De getalenteerde professionele skateboarder Lizzie Armanto van Vans wordt pro! Lizzie is te zien op de cover van Thrasher Magazine in mei 2017. Ze is de eerste vrouwelijke skater op de cover van het bekende skatemagazine sinds twintig jaar.

Vans lanceert de UltraRange, een nieuw perspectief op schoendesign. Professionele surfer van Vans, Pat Gudauskas, leeft tijdens meerdere expedities per jaar uit een koffer, en vindt eindeloze inspiratie terwijl hij de wereld over reist op zoek naar de perfecte golf. Met deze nieuwe inzichten via samenwerkingen, gaat Vans verder met het creëren van een nieuw design voor maximale veelzijdigheid voor diverse landschappen en levensstijlen, wat leidt tot de UltraRange. De UltraRange staat voor het pad van Vans richting gloednieuwe innovatie en breidt de visie van het merk uit om functionele producten te maken gericht op comfort.

De Vans BMX Pro Cup-serie debuteert in 2017 als hét wereldwijde platform voor BMX-parkterreincompetities en toont de meest getalenteerde BMX-atleten van over de hele wereld. De Vans BMX Pro Cup begint het seizoen in Sydney, Australië, en sluit af met een opvallende finale bij de US Open of Surfing in Huntington Beach, Californië. Larry Edgar wordt gekroond als de eerste BMX Pro Cup World Champion van Vans.

Vans en Karl Lagerfeld kondigen de lancering van een exclusieve Vans x Karl Lagerfeld-capsulecollectie aan in september. De chique Parijse collectie is een moderne twist op de klassieke Vans-designs door de lens van een iconische modehub, wat leidt tot een coole samenwerking tussen twee zeer bekende namen in de mode.

Vans viert 25 jaar Half Cab, 's werelds meest iconische en kenmerkende skateschoen. De iconische en kenmerkende schoen werd ontworpen door straatskaters in de vroege jaren 90 door de kraag van het originele Vans "Caballero" pro model te snijden, waarna het de kenmerkende schoen werd van de skatelegende Steve Caballero. Het is nu nog steeds een Vans Pro Skate-favoriet.