De geschiedenis van het Vans-dambord

Het is één van 's werelds meest iconische en herkenbare prints - maar hoe werd het Vans dambord een onmisbare look voor zowel skaters en fans van streetwear?

In 1944 besloot Paul Van Doren in Groep 8 om te stoppen met school. In plaats van naar de les te gaan, bracht hij zijn tijd door op de renbaan, waar hij de bijnaam 'Dutch the Clutch' kreeg, vanwege zijn bekwaamheid om op jonge leeftijd weddenschappen bij te houden en geld te verdienen.

Ondanks zijn zakelijk inzicht duurde het niet lang voordat de moeder van Doren een einde maakte aan zijn inspanningen op het racecircuit en hem de opdracht gaf om te gaan werken bij Randy's, een schoenenfabriek in Boston.

Twintig jaar later en Van Doren was ondertussen gepromoveerd tot executive vicepresident bij Randy's. Nadat hij naar Californië verhuisde om een ​​falende lokale vestiging te redden, besloot hij dat het tijd was om zijn ondernemerstalenten te testen en een eigen schoenenzaak te starten.

In 1966 opende Van Doren - samen met zijn broer Jim en vrienden Gordy en Serge - het Van Doren Rubberbedrijf op 704 East Broadway in Anaheim, Californië. Hun bedrijfsmodel was uniek, omdat ze schoenen lokaal lieten maken en deze rechtstreeks aan het publiek verkochten. “Canvas schoenen voor het hele gezin”, aldus de slogan op de doos.

Op de eerste ochtend kochten 12 klanten Vans bootschoenen, nu bekend als de Authentic. In de eerste week kwam een ​​klant binnen met de vraag naar schoenen in een andere kleur. Van Doren vroeg haar om een ​​staal mee te brengen van de specifieke stof die ze wilde. Dit was het begin van de specialisatie van Vans om schoenen te personaliseren.

Vans dambordpatroon

Het verhaal achter de dambordprint begint ongeveer 10 jaar later, wanneer Vans-stijl #48 uitgevonden was - nu bekend als de Slip-On. Steve Van Doren, de zoon van Paul, had gemerkt dat tienerschaatsers de zool van hun schoenen aan het inkleuren waren om een ​​dambord effect te creëren. Van Doren besloot dit idee verder uit te werken door het patroon af te drukken op het bovenste canvas van de slip-ons. En zo kwam het beroemde dambordontwerp tot leven.

Rond hetzelfde moment was de tweede golf van ska (muziek), oftewel ‘two-tone’ bezig aan een opmars in Groot-Brittannië. In een politiek turbulente periode draaide de ska cultuur rond het overstijgen van raciale spanningen. Bands die er voorstander van waren, zoals The Specials, gebruikten een dambordpatroon als een symbool van raciale eenheid. De Vans dambord Slip-On werd al snel een favoriet bij de fans van de subcultuur.

Ondertussen aan de andere kant van de oceaan was Vans snel aan het verspreiden in de skate cultuur van Californië. Slechts enkele jaren eerder had de Old Skool stijl, met ‘n leren voorkant en gewatteerde hiel, de voorkeur van skaters die op zoek waren naar extra ondersteuning en bescherming tijdens het skaten. De legendarische skater Stacy Peralta en de lancering van de slogan 'Off the Wall' samen maakte van Vans een onmisbaar merk voor skaters en consumenten met een uniek gevoel voor stijl.

De film die Vans beroemd maakte

Ondanks de snelgroeiende populariteit kwam het échte keerpunt voor Vans richting massale herkenning toen een vertegenwoordiger van Universal Pictures enkele opties voor schoenen nodig had voor een film.

Die film was de razend populaire Fast Times at Ridgemont High - de eerste grote tienerfilm uit de jaren '80. Volgens de geruchten zou de hoofdrolspeler in de film, Sean Penn, zelf de dambordstijl hebben uitgekozen, en zijn stoner personage Jeff Spicoli zie je vrijwel altijd in z’n favoriete zwart-witte sneakers. De schoenen maakten uiteindelijk zo’n belangrijk deel uit van de film dat ze op de cover van de soundtrack terechtkwamen.

Na Fast Times schoot de verkoop van Vans schoenen de hoogte in en het merk werd binnen hele korte tijd een begrip binnen de industrie.

Vans “Canvas schoenen voor het hele gezin” naar iconen van de popcultuur

Vandaag de dag kan je de dambordprint van Vans zien op skatehellingen, de rode loper en zowat overal daar tussenin. Recente samenwerkingen met toonaangevende ontwerpers en merken zoals Marc Jacobs, Crayola, Marvel en Disney, en een frisse kijk op klassiekers zoals de Love Me/Love Me Not Old Skool schoenen, onderstrepen het heldendom van het ontwerp en geven tegelijk aan hoe roemrucht ze zijn.

De onafgebroken aantrekkingskracht van de dambordprint zit ‘m in het feit dat zowel gewone fans van streetwear als 's werelds grootste beroemdheden ze zo graag dragen.

In 2011 vierde Twilight sagaster Kristen Stewart haar erkenning op de Hollywood Walk of Fame terwijl ze een paar Vans dambord Slip-Ons droeg.

In 2017 woonde songwriter Frank Ocean het staatsdiner van het Witte Huis bij in een perfect blauw pak, en - je raadt het al - een paar dambord Vans. Toen ze hem vroegen waarom hij voor Vans-schoenen had gekozen, zei hij simpelweg: "Niet nadenken, gewoon doen.”

Misschien is het dezelfde 'don’t-think-just-do' ethos dat het geheim is achter het succes van Paul van Doren. Een ondernemersgeest die het licht zag in een schoenenfabriek heeft geleid tot een van de meest iconische prints ter wereld en zorgt al meer dan 50 jaar voor het succes van het Vans merk.